tirsdag 5. juni 2012

Observasjon av måltid

Det er en stund siden jeg gjorde denne oppgaven men har ikke hatt tid til og blogge før nå.  Jeg tok da og observerte et måltid som da ble lunsj. Jeg observerte hvordan brukerene var ved matborde og hvordan vi voksene var ved mat bordet. Vel måltidet begynner med at alle brukerene har satt seg på plassene sine også synger vi en sang. Det er en barnesang som de ofte har hørt får. De har den samme sangen i en månde så bytter dem.
Så serverer vi voksene melk og vann i koppene til brukerene. Og brukerne sender brød, knekkebrød og rundstykker rundt. Så klarer de fleste og smøre på selv mens andre trenger litt hjelp. Mange synes at en brødskive med det sammen er litt mye og holde i så da skjærer dem brødskiven selv i to. Vel rundt borde er det masse sosialevirksomheter. Brukerne er veldig opptatte av og fortelle hva dem har gjort før måltidet, hva som har skjedd dagen får og hva dem skal gjøre senere.
Jeg fant ut at brukerene spiser sånn ca.2-3 brødskriver i løpet av dette måltidet og at de får store problemer med og sitte stille. Noe som er helt vanlig.
Vi har fordelt ungene på tre rom. Så de blir mere ro for dem og spise. Og på et håp og få dem til og sitte til alle er ferdig.
Når jeg observerte var dette på bordet brød,egg, smør,kaviar, Makrell i tomat, ost , kjøtt pålegg og leverpostei. Jeg satt opp nærings verdier på alt sammen på mat på data men får det ikke inn hit.

1 kommentar:

  1. Her har du observert masse! Tenk over det som skjedde og hvorfor det skjedde? Hva det ble spist og hvorfor dette?

    SvarSlett