tirsdag 5. juni 2012

Førstehjelp i Barnehagen


Barnehagen er sånn sirka barnesiker. Platene har dekkesel og det de gjør bli ganske godt observert men noen ganger kan uhell skje og da må man være rusta med hjelp. Jeg tenkte jeg skulle ramse opp noen ting som kan skje i forskjellige barnehager. Som vi har lært masse om på skolen.

Hva jeg kan gjøre hvis en brukerer eller medarbeider setter noe i halsen:
Da ville jeg ha tatt heimlides manøver det er når en person hjelper en annen person få noe opp ved og plassere seg bak personen som har noe i halsen og trykke små hardt inn. eller prøve og fjerne det med støt mot rygg eller mage. Så ville jeg løftet brukeren armer opp over hodet. Så se og lytte på pusten. Hvis personen er besvistløs HLR= hjerte - lunge redning. 30-2-30-2-30-2 og ringe 113.



Hva man skal gjøre hvis en bruker brenner seg eller får brannskader :  dette vil jeg si er ekstra viktig når man jobber med barn for de har ikke så god peiling på hva som er varmt og de reagerer ikke så fort. de kan forsette og ha handa si foreksempel på en varm plate og stå der i sjokk og ikke få den av.

Vel det første du gjør er og ta skadestedet under lunka vann for og kjøle ned skadestedet i ca 15-20 min. hev skadestedet hvis det er på armer eller bein for og redusere hevelse. Du må fjerne alle smykker og klær fra skadestedet. Og hvis du har ta på frost spary på stedet. Også MÅ du huske og ringe 113.


Hva du skal gjøre hvis en brukerer eller en medarbeider faller og får et brudd:
Det spørrs om det er et lukket eller åpent brudd.
Lukket brud :
da ville jeg holdt stedet rolig og spejelket skade stede. Mens ved åpent brudd må du stoppe blødningen ved og legge press på stedet. Veldig viktig og holde stedet rent ikke bruk kjøkken håndkle eller et håndkle men reint utstyr. spjelk det så det ikke kommer større skader. Så ringer du til 113 mens dere venter på ambulanse og hele tiden fra fallet skjer må du være rolig så brukeren også er rolig.


Det er litt grunnlegende førstehjelp. Det vi har lært mest om.

1 kommentar:

  1. Du lager fine blogginnlegg! Her viser du yrkeskunnskap og handlingskompetanse!

    SvarSlett