søndag 10. juni 2012

Gjennomføring og Evaluering av Torsdags oppgaven.


Vel som planleggern sier så fulgte jeg lista jeg hadde der med:
-sang
- ting under teppe
- eventyr de tre bukkende bruse
- sang

Tone og jeg ble enige om 6 barn i forskjellige aldere. Også henta Tone sånn vegg som man kan feste eventyrfigurene på og eventyrfigurene. Jeg henta forskjellige ting som jeg kunne ha under teppe som da ble  5 rosablyanter, 3 grønneblyanter, 2 blåblyanter, 1 orangsskje og 2 gafler. Så glemte jeg cd som jeg skulle ha med men gudskjellov fant jeg en i barnehagen som vi kunne bruke. Det ble da sanger fra den kjente og kjære Hakkebakkeskogen. Bukkende bruse hadde jeg med meg på ark sånn i tilfelle jeg skulle gleme noe.

Jeg begynte med og fortelle barna at det skulle gjøre noe morsomt med meg så spilte jeg av en sang som noen av dem kunne og noen kunne dem ikke så godt men til og hjelpe dem brukte jeg bevegelser og sang med cden. Etter at de hadde hørt en sang så la jeg alle tingene under teppe så fikk de se en biteliten stund før jeg la teppe over igjen for og sjekke om hvordan de forskjellige alders gruppene huska hva som var under. Så spurte jeg alle sammen om de huska hva som var under teppe med og spørre dem en og en. Så tok jeg vekk noe og spurte dem en og en hva som var borte etter det så latt jeg den som fant det ut fortest få svare det var for og se hvem som tok den først og som jeg egentlig trodde tok de størrste det veldig fort og lett. 4 åringene rett bak dem mens 3 åringene litt mere usikker.
Etter det så tok jeg eventyret ved at jeg kunne det uten at og viste på eventyr veggen. Alle Barna kunne eventyret men de avbrøtt ikke eller prøvde og stikke ta legge seg ned men de satt og følgete nøye med. Jeg hadde egentlig barna på en fin avstand men pluselig i løpet av starten av eventyr var det helt ved siden av meg. De virket nærmeste forhekset av eventyret. Så når eventyret var ferdig begynte dem og tulle og tok figurene noe som kunne ende veldig galt men jeg hadde bestemt meg for det før oppgaven at jeg ikke skulle bruke den sure stemmen.Så jeg beholdte roen og sa til barna at jeg måtte få dem tilbake. Og gudskjellov uten noe tull fikk jeg dem. Så sa jeg at vi skulle høre på en sang men da begynte alle ungene og danse og hoppe rundt noe som gikk virkelig til hodet på meg og jeg ble nervøs for jeg viste ikke om de ville høre på meg når jeg ba dem sette seg rolig ned. Men jeg trengte ikke si det flere enn 3 ganger så satt de seg ned ved cd spilleren der jeg satt. Så hørte vi på noen sanger det barna herma etter beveglsene mine. Og en sang ble til to og to ble til tre og tilslutte måtte vi høre hele historien.

Evaluering:
Jeg var utrolig nervøs før jeg skulle ha dem men jeg kjente på det at jeg hadde hatt detta før så inne i hodet mitt tenkte jeg at det var som og sitte og lese en bok for dem noe som fikk meg til og roe meg ned og ikke tenke på at Tone satt der og skulle evalurer det jeg gjorde. Barna var utrolig flinke i starten men så glapp det litt opp men jeg tror det var fordi at jeg satt ikke rolig og fant fram ting og derme ga jeg barna anledning til og finne på noe tull. også når jeg flytta meg fra cd spilleren og til tavla så jeg kunne ha sakt til dem at de måtte sitte helt stille mens jeg gikk bort og starta musikken.Men det er noe jeg må tenke på neste gang. Ellers vart jeg overraska selv etter hvor lett det gikk selvfølgelig måtte jeg jo be noen av barna sitte rolig og følge med men det er noe man nesten må forvente av små barn at de ikke kan sitte helt rolig.
Men jeg er førnøyd.

1 kommentar:

  1. Nå har du jobba godt Kjersti! God planlegging i forkant av aktiviteten og en flott, lang og god evaluering har du skrevet.Du viser nå en tryggere og en mer målrettet side av deg selv, Kjersti, som viser at du kan og vil det du ønsker å oppnå. Fortsett slik til høsten og du vil se resultatene komme. Lykke til med karakteren din - håper du blir fornøyd :)

    Evaluering av aktivitet:
    Du samlet 2 treåringer, 2 fireåringer og 2 femåringer og satte de i en hestesko. Dere startet med en sang fra Hakkebakkeskogen. Denne gikk litt fort og bar preg av at Kjersti var litt nervøs (noe som er veldig forståelig). Kims leik: Utstyret var funnet frem på forhånd som viser at du hadde tenkt gjennom, forberedt deg på hva du skulle gjøre. Fargeinnlæring, telling av objektene, konsentrasjon og hukommelse øvde du inn på barna. Du styrte de godt, engasjerte barn og skapte interesse. 5 åringene tok litt styring og der kunne du kanskje valgt å stoppe de litt og brukt navnene til de mindre barna så de slapp til mere :).
    Bukkene Bruse med flanellograf: Flott gjennomføring og dette var fordi du kunne det utenatt og med stor innlevelse med stemmebruk og kroppsspråk. Barna satt som tente lys. Som du selv skriver begynte barna å ta figurene ned uten att du hadde sagt i fra. De kunne ha blitt ødelagt, men du løste det på en veldig positiv måte ved å gjøre "ugangen" om til en leik. "Kan du "Per" gi meg den store bukkene bruse" etc. Supert! Deretter skulle dere synge 2 sanger som ble til hele cd`n med en varighet på 1 time. Du kunne sangene godt, forklarte hva sangene het og litt om innholdet i sangen. Fine bevegelser til sangene hadde du også som barna fulgte godt med på og hermet etter. Godt jobba Kjersti! God sommer ønsker jeg deg og lykke til videre med skolen. NB! Fortsett å jobbe så godt som du gjør nå. Klem fra Tone :).

    SvarSlett